Z czego wynika niesłabnąca popularność marki Fiat w Polsce?

Fiat od lat cieszy się niesłabnącą popularnością wśród naszych kierowców. Samochody włoskiej marki spotkać można na ulicach każdego miasta w Polsce. Modele takie jak kultowy Fiat 500, przestronny Fiat Tipo czy dostawczy Fiat Ducato to standard na polskich drogach. Z czego wynika tak duże zainteresowanie autami dostarczanymi przez włoskiego producenta? Tego dowiesz się z dalszej części naszego artykułu. Zachęcamy do lektury.
Marka Fiat jest obecna w Polsce od ponad 100 lat
W 2020 roku marka Fiat świętowała 100-lecie obecności na polskim rynku. Wszystko zaczęło się 2 lutego 1920 roku, kiedy to podpisano umowę powołującą do życia spółkę akcyjną o nazwie Polski Fiat. Był to polski oddział zajmujący się obsługą klientów zainteresowanych kupnem oraz naprawą aut produkowanych przez markę z Turynu.
Mimo że była to oficjalna data powstania polskiego oddziału Fiata, to samochody tej marki na polskich drogach były obecne znacznie wcześniej. Pierwsze Fiaty pojawiły się u nas już w 1906 roku. Wszystko dzięki firmie Herman Meyer, czyli warszawskiemu przedstawicielowi włoskiej marki. Od 1913 roku firma ta zajmowała się polską dystrybucją aut producenta z Piemontu.
Po utworzeniu spółki Polski Fiat włoska marka stała się jedną z najpopularniejszych w naszym kraju. W 1922 roku otwarto pierwszy oficjalny salon sprzedaży Fiata w Polsce. Znajdował się on w Hotelu Europejskim w Warszawie. Co roku w Polsce sprzedawano ponad 400 nowych egzemplarzy aut z logo tej marki. Najchętniej kupowanym modelem wśród polskich konsumentów był legendarny Fiat 501, czyli pierwszy samochód produkowany przez Fiata po I wojnie światowej.
125p i 126p, czyli „polskie” modele Fiata
Fiat to z pewnością jedna z najważniejszych marek w historii polskiej motoryzacji. Pomimo ogólnoświatowego kryzysu gospodarczego na przełomie lat 20. i 30. XX wieku oraz II Wojny Światowej i związanym z tym załamaniem polskiej gospodarki, Fiat nie wycofał się z naszego kraju. Przed wojną w Polsce produkowano m.in. Polskiego Fiata 508 „Junaka” i Polskiego Fiata 518 „Mazura”. Po wojnie i okresie zimnowojennym nadeszły czasy dużo słynniejszych modeli.
Za przełomową datę w historii polskiego oddziału Fiata można uznać 1965 roku. Wtedy to polski rząd zdecydował się na uruchomienie produkcji nowego samochodu, który odpowiadałby na potrzeby administracji państwowej. Na mocy umowy licencyjnej z 22 grudnia 1965 roku w warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych (FSO) rozpoczęto produkcję modelu 1300/1500. Kilka miesięcy później zastąpiono go modelem 125, który w tamtym czasie był jeszcze na etapie projektu. Polski Fiat 125p był hybrydą modelu 125 oraz 1300. Z tego pierwszego zyskał nadwozie i układ hamulcowy, natomiast z drugiego płytę podłogową, wnętrze, zawieszenie, silnik oraz skrzynię biegów.
Poza modelem nazywanym w Polsce „Dużym Fiatem” w krajowych fabrykach zaczęto produkować też ekonomiczniejsze auto z małolitrażowym silnikiem. W 1973 roku z taśmy produkcyjnej Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej zjechały pierwsze egzemplarze Fiata 126p. Cztery lata później produkcja została uruchomiona także w Tychach.
W 1991 roku w tyskiej fabryce produkcję popularnych „Maluchów” zastąpiono modelem Cinquecento, produkowanym na ostatniej już umowie licencyjnej podpisanej z Fiatem. To pierwszy taki przypadek w historii, gdy znana na całym świecie motoryzacyjna marka zaczęła produkować tak znaczący dla siebie model w kraju z bloku wschodniego.
Czasy najnowsze i przełom dla polskich fabryk Fiata
Po przekształceniu Fabryki Samochodów Małolitrażowych w spółkę Fiat Auto Poland, do której doszło w 1992 roku, popularność włoskiego producenta jeszcze wzrosła. Prawdziwy przełom nadszedł jednak jesienią 2003 roku, gdy z tyskiej fabryki wyjechał pierwszy Fiat Panda drugiej generacji. W produkcję Pandy w Tychach zainwestowano ponad 500 milionów euro. W niedalekim Bielsku-Białej produkowano silnik wysokoprężny o pojemności 1.3 l i mocy 70 KM, wykonany w technologii Multijet. Nowa Panda szybko zaczęła zdobywać prestiżowe nagrody, w tym tytuł Samochodu Roku 2004 w plebiscycie Car of the Year (COTY).
Od 2007 roku w Tychach produkowany jest także inny ikoniczny model włoskiego producenta. Mowa oczywiście o Fiacie 500, który również może poszczycić się nagrodą dla najlepszego auta debiutującego na rynku w bieżącym roku kalendarzowym. Tytuł ten otrzymał cztery lata po modelu Panda. Fabryka w Tychach jest więc jedynym zakładem na świecie, w którym jednocześnie produkowane były dwa „Samochody Roku”. Do dziś na Śląsku wyprodukowano ponad 2,5 miliona egzemplarzy auta, które stało się synonimem typowo miejskiego modelu.
Nie tylko imponująca historia – co jeszcze wpływa na ogromną popularność Fiata w Polsce?
Obecnie w Polsce prawdopodobnie nie ma osoby, która nie słyszałaby o marce Fiat. Niezależnie od pokolenia auta włoskiego producenta kojarzą wszyscy. Bardzo duża popularność samochodów marki Fiat na polskim rynku wynika nie tylko z imponującej historii. Dostępne w Polsce modele włoskiego producenta słynną ze świetnych osiągów, bogatego wyposażenia, doskonałego stylu oraz mnogości oferowanych wariantów.
W ofercie włoskiej marki znajdują się zarówno niewielkie modele, na których zakup stać właściwie każdą pracującą osobę, jak i większe, lepiej wyposażone auta dla zamożniejszych klientów. Choć Fiat od zawsze słynie z produkcji głównie samochodów z niższych segmentów, to w szerokiej gamie modeli coś dla siebie znajdą również wielbiciele przestronniejszych wnętrz. Ogromny wybór sprawia, że oferta Fiata skierowana jest do wszystkich, niezależnie od upodobań i zasobności portfela.
Wszystkie najpopularniejsze modele Fiata z rocznika 2021 znajdziesz u wrocławskiego dealera Fiata ADF Auto. Poza kultowym Fiatem 500 naszym klientom oferujemy m.in. Fiata Tipo oraz Pandę w kilku wersjach nadwozia. Posiadamy również modele dostawcze, w tym Scudo, Ducato, Doblo oraz Fiorino.