Historia marki Lancia
Lancia jest włoską marką samochodów osobowych założoną w 1906 roku, która w 1969 roku stała się częścią włoskiego koncernu Fiat. Najpopularniejszymi oferowanymi obecnie samochodami Lancii są modele Ypsilon, Delta i Voyager. Lancie najbardziej cenione są przez Włochów, w innych krajach europejskich pojazdy tej marki nie są aż tak popularne.
Początki Lancii
Lancia została założona w Turynie pod koniec 1906 roku przez Vincenzo Lancia i jego przyjaciela Claudio Fogolina. Pierwszym modelem Lancii był „tipo 51” lub „12 HP”, który później zaczęto nazywać po prostu Alphą. Kolejne modele Lancii cieszyły się dużą popularnością, dlatego do wybuchu wojny firma miała już ugruntowaną pozycje na rynku, którą potwierdzała wprowadzając coraz to nowe modele samochodów – 1922 Lamda, 1931 Astura, 1932 Augusta, 1937 Aprila.
Konstruktorzy samochodów Lancii wprowadzili też wiele patentów i prototypowych konstrukcji, wśród których były między innymi: prototyp silnika ośmiocylindrowego i dwunastocylindrowego, a także pierwszy na świecie sedan wyposażony w hamulce hydrauliczne (model Augusta). Lata 50-te przyniosły Lancii pierwsze sukcesy w sporcie motorowym. Już w 1951 aż cztery Lancie Aurelie B21 zajmują cztery pierwsze miejsca w wyścigu Giro di Sicilia. Kolejne samochody Lancii sprawiały się równie dobrze odnosząc zwycięstwa pomiędzy latami 1953-1954. Lancia stworzyła nawet model do wyścigów Formuły 1, ale z powodów finansowych wycofała się z wyścigów po sezonie 1955.
Lancia trafia do Fiata
Rok 1969 był datą graniczną dla Lancii, ponieważ to właśnie wtedy została przejęta przez Fiata. Po mariażu, już 1972 powstał nowy model sportowego auta – Stratos, który miał nadwozie zbudowane w całości z aluminium i włókna szklanego.
Za pierwszy model stworzony z Fiatem uznaje się jednak dopiero model Delta. Oprócz aut osobowych, Lancia produkowała także ciężarówki, autobusy, trolejbusy, a nawet pojazdy wojskowe. Jednak w 1975 roku Fiat zdecydował o przeniesieniu produkcji samochodów użytkowych do nowo tworzonej spółki Iveco.
Lancia dziś
Od początku lat 90. Produkcję Lancii przeniesiono do fabryk Fiata. Od 2008 roku produkowany był model Delta, opracowany na Fiacie Bravo II. Polskim akcentem jest Lancia Ypsilon, która produkowana była w fabryce w Tychach (od 2011). Inną konstrukcją produkowaną przez Lancię do 2016 roku jest model Voyager, który jest europejską wersją znanego na amerykańskim rynku Chryslera Grand Voyagera.