Serwisowanie używanego samochodu terenowego

Nowe samochody terenowe to najczęściej duża inwestycja, dlatego większość nabywców może pozwolić sobie jedynie na model używany. Należy pamiętać, że mimo iż jest to auto o mocnej konstrukcji nie jest to auto niezniszczalne, nawet jeśli jest to wysokiej klasy jeep. Szczególnie, że terenówki są zazwyczaj dosyć mocno eksploatowane.
Kręgosłup terenówki: rama i nadwozie
Rama jest kręgosłupem samochodu terenowego, ma ona za zadanie wzmocnienie karoserii i zapobieganie jej odkształceniom w czasie jazdy terenowej. Karoseria zamocowana jest do ramy za pomocy śrub i poduszek metalowych, zmniejszających tarcie. Rama unosi również silnik, przekładnie, skrzynię biegów i elementy zawieszenia auta. W mocno zużytych autach rama może być w niektórych miejscach skorodowana lub popękana. Jeśli nie jest ona w stanie krytycznym, można próbować ją naprawić, jednakże bardziej zalecany jest zakup nowej ramy. Rdza i pęknięcia mogą dotyczyć również nadwozia. W przypadku większości pojazdów należy być przygotowanym na to, aby korozję usunąć w profesjonalnym zakładzie naprawczym. A następnie odpowiednio zabezpieczyć zarówno karoserię, jak i ramę przed powrotem ognisk korozyjnych.
Zawieszenie i napęd na cztery koła
Biorąc pod uwagę typ eksploatacji samochodów terenowych możemy spodziewać się, że w kupionym przez nas samochodzie będzie mnóstwo luzów w zawieszeniu – zdarza się, że auto może stać krzywo na prostej powierzchni. W takim wypadku istnieje prawdopodobieństwo, że auto ma odkształcone lub popękane sprężyny, skrzywione mosty napędowe lub uszkodzone wahacze. Jeżeli taj jest w istocie, konieczna jest ich naprawa, przeprowadzona w dobrym i profesjonalnym serwisie. Podobnie jest w przypadku napędu na cztery koła. Taki typ napędu występuje w kilku wersjach, w zależności od daty produkcji modelu. W samochodach starszych stosowano napęd dołączany ręcznie. Spotyka się także napęd permanentny z centralnym dyferencjałem. W nowszych autach spotkać można napęd automatycznie dołączany. Należy pamiętać, że napęd na obie osie wymaga większej ilości oleju napędowego.